Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2011

ONION RING

Siapa suka makan onion ring angkat kening??? Haa suka kannn???? Ye laa kalo teringin nak makan onion ring ni kita nak kena pegi ke A&W baru laa dapat merasa. Dah laa harganya mahal ada laa dalam 5, 6 ketul. Nak makan pun tak puas. Kalo tak silap me yang instant [frozen] pun ada gak rasanya. Apakata kali ni kita buat sendiri. Hokay ari ni me nak kongsikan cara-cara nak membuat onion ring nih. Tapi kalo sesiapa yang tak suka makan bawang tu me tak bleh buat apa la ye...Layannnnnnn



BINTANG :- ***** 5/5
Resepi ni me skodeng kat MyR Kak Fida
Bahan-Bahan :-
2 biji bawang besar [bawang jepun] 7sb tepung gandum 2sb tepung jagung 1/2sk baking powder 1/2sk gula halus 1/4sk serbuk cili garam secukup rasa serbuk lada sulah/lada hitam secukup rasa 1 biji telur 125ml susu segar minyak untuk menggoreng

Cara-Cara :-
Bawang besar dikupas kulit dan dihiris bulat.Leraikan menjadi gegelang. Satukan semua bahan kering didalam mangkuk dan kacau rata. Satukan susu segar dan telur didalam mangkuk yang …

APAM MEKAR SEJAMBAK

Masa me jenjalan kat muka buku Kak Zue, me tertarik sangat ngan rupa apam ni. Senyum lebar je apamnya. Me ingat cam malas je rasanya nak buat apam ni sebab dia masukkan aiskrim soda. Me memang tak suka aiskrim soda. Tapi semangat nak belajar & mencuba tu me tetap menjalankan projek ni. Lagipun waktu cuti ni dari duduk menghadap tv baik me membuat sesuatu. Okay berbalik dari resepi apam mekar ni me buat tiga perasa.. pandan, coklat & strawberi. Tentang rasa dia tu mungkin tak kena ngan tekak me kot jadi me boleh kasi 3 bintang je ngan apam ni...Tapi kalo sesiapa yang nak mencuba silakanlah...lagipun tekak orang ni berbeza-beza kannn???? Jadi inilah hasil apam mekar sejambak me...




BINTANG :- *** 3/5

Resepi yang me redah di muka buku Kak Zue


Bahan-Bahan :-
200gm gula castor
2 biji telur suhu bilik
1 sudu teh ovallete
esen vanila [nak gantikan ngan apa paste pun boleh]
250gm tepung gandum
1 cwn aiskrim soda [suhu bilik]


Cara-cara :-
Pukul telur, gula dan ovallete hingga kembang dan mas…

KEK GREEN CARPET KUKUS

Selamat datang ke rumah me..Nih me siap bentangkan green carpet lagi kat kengkawan yang sudi singgah disini. Sambil tu lambai-lambai la sikit tangan tu ye ala-ala ratu cantik. Bukan senang nak lalu kat green carpet nih...hihi. Kali ni me nak kengkawan terai plak buat kek green carpet kukus...Ari tu me buat kek ni tak guna biskut marie sebab tak ada kat lam lemari...so me guna aje biskut oatmeal. Tapi rasanya mungkin kureng sikit kot. Maklum laa pepandai menderhakakan resepi org..tu laa jadinya..Tak apa next time me nak cuba guna biskut marie plak. Mungkin rasanya lagi sedap kot. Pepun kalo rasa teringin ngan kek ni tak salah kalo nak mencuba..



BINTANG :- *** 3/5
Resepi asal dari hanamemories
Bahan-Bahan :-
1 1/4 cwn tepung naik sendiri 5 biji telur A 225gm mentega  3/4 cwn gula halus 4 sudu besar tepung biskut marie [kira-kira 5 keping biskut marie dan dipatah-patahkan kemudian kisar] 3 sudu besar horlicks 1 1/2 sk paste pandan 1/4 cwn susu pekat manis

Cara-Cara :-
Panaskan pengukus. …

AYAM MASAK PADANG

♫♪♫Ayam bermacam ayam, ada ayam kampung, ayam hutan, ayam siam, ayam turki, ayam belanda...♫♪♫ haaa wah wah wah ari ni ceria semacam je me ni kan..siap menyanyi bagai. Maklum laa resepi ni dah lama sangat me cari..alih-alih jumpa kat blog Mina. Suka sesangat..dah tu bila masak sedap plak tu mana tak hepi semacam....Tapi gambar ayam me ni mungkin nampak cam tak menyelerakan...maklum le dah tinggal 2 ketul baru teringat nak amik gambar...So kalo tak ada idea nak masak apa ari nih meh laa cuba resepi ni tak rugi punya...tapi kalo siapa yang tak suka makan ayam tu I'm sorry...  : D


BINTANG :- ***** 5/5
Resepi belas ikhsan daridapurmina 
Bahan-bahan :-
1 ekor ayam dipotong [ikut suka] Santan 2 helai daun limau purut 2 keping asam keping 1 biji bawang besar dimayang halus 2 biji buah keras di sangai & ditumbuk 2 batang serai dititik Minyak untuk menumis Garam dan serbuk perasa Sedikit air Bahan Kisar :- Cili padi [pastikan cili padi dicampurkan dengan cili padi warna hijau dan merah…

KEK ALUNAN KASIH

Secantik nama seindah rupa dan sesedap rasanya. Fuh!! me teruja sungguh nak buat kek ni. 1st time me terjumpa kek ni kat blog Kak Am. Nampak cantik sangat. Kalo tengokkan cara kek tu beralun rasa macam susah betul nak membuatnya. Me pun amik masa beberapa ari nak penuhkan keyakinan dalam diri nak membuat kek ni. Maklum laa kita ni budak baru nak belajar so kena laa ada keyakinan dulu baru berani nak buat. Alhamdullilah setelah menjelajah dari rumah ke rumah kengkawan kt tenet ni akhirnya berjaya juga me buat. Jadi inilah hasilnya walopun tak secantik mana tapi me puas hati sangat. Rasa pun sedap. Kalo rasa nak mencabar diri buat kek ni meh la salin resepi nih cepat-cepat...


BINTANG :- ***** 5/5
Resepi yang me terjah di rumah Kak Am Serojakitchen
Bahan-Bahan :-
1 1/2 cwn Planta @ 250gm Butter 1 1/2 cwn gula halus 5 biji telur 1/2 cwn susu cair 2 1/2 cwn tepung gandum 3 sudu kecil baking powder ** 1 sudu teh esen vanila [boleh guna perasa lain] * Pewarna Pink & hijau * Serbuk koko s…

APAM CITRAWARNA

Betui laa kata org, belajar dari kesilapan dan kegagalan akan menjadikan kita lebih baik. Tak kira laa dalam hal keje ke belajar ke memasak ke hatta dalam percintaan pun...sumenya dalam proses pembelajaran. Yang penting kita kena sanggup mengakui kesilapan kita tu...Mesti ada yang tertanya kan kenapa laa tetiba je minah ni berfalsampah bagai...emmmm sebenarnya me nak kaitkan ngan resepi yang me cuba ni laaa. Dah elok-elok tuan punya resepi bagi nama apam dot dot..tapi suka-suka ati je me menukar namanya...ni sume gara-gara apam yang me buat ni tak menjadi macam orang lain buat....orang lain buat cantik je apam dot dotnya. Me punya Masyaallah....tapi tak apa me terima seadanya...cuma kna tunggu ati me dah sejuk dulu, baru berani nak cuba buat lagi...kalo ade yang berani meh laa cuba resepi apam nih...



BINTANG :- **** 4/5
Resepi ni me skodeng dari Teratak Dhia

Bahan-bahan :-

3 biji telur sejuk [amik dr dalam peti sejuk]
1 sudu kecil ovallete
1 sk esen vanila
220gm gula halus
275gm tepung…

MEE HAILAM

Ari ni me malas nak citer banyak...mood x berapa baik. Badan rasa nak demam..tekak terasa sakit..idung plak rasa tersumbat je...cuaca pun tak menentu sekarang ni...sekejap ujan sekejap panas...kalo panas tu terik sesangat...nak buka mata pun sakit. Hokay laa kalo ada yang sudi nak salin resepi mee hailam ni silakanlah...Ekceli mee dapat resepi ni pun dari bapak saudara me sendiri "Paksu Chan". Me suka sangat mee hailam nih...nak-nak dia sendiri yang masak...emmmm sedappppnya...kalo sesiapa yang nak cuba silalah ye... 


BINTANG :- ***** 5/5
Bahan-Bahan :-
1 paket mee kuning  5 biji bawang merah diblender 2 ulas bawang putih diketuk 1 sudu besar cili kering yang dah diblender [kalo malas cili boh pun boleh] daging/ayam/udang 1 senduk Kicap pekat [kalo nak hitam lebih boleh tambah lagi kicap tu] Air secukupnya [kalo nak guna air rebusan daging/ayam pun boleh] Garam secukup rasa 1 sudu besar tepung jagung/ubi dibancuh dengan air Sayur sawi

Cara-Cara :-
Tumiskan bawang merah dan b…

ONDE ONDE @ BUAH MELAKA

Onde onde nih memang peberat me. Kalo dapat makan ari-ari pun tak pe. Nak buat pun senang je. Tak berpeluh ketiak nak mengulinyer.Bahan-bahannyer pun senang je kann??? Kalo sesape yang tak tau camne nak buat onde onde aka buah melaka nih..kat sini me tepekkan resepinyer...silalah mencuba dan me pasti anda takkan rugi punyer...


BINTANG :- ***** 5/5
Resepi ni me cilok dari blog hasnidaomar
Bahan-bahan :-
Tepung Pulut Gula Melaka dipotong dadu [ikut suka] Kelapa parut putih Air Pewarna hijau Pati daun pandan secubit garam
Cara-cara :-
Tepung pulut dibancuh dengan sedikit air, jangan sampai lembik nanti susah nak bentukkan menjadi doh. Ambil sedikit adunan tadi dan letakkan gula melaka ditengah-tengahnya.Bulatkan comel-comel.  Panaskan periuk berisi air dan masukkan buah melaka tadi kedalamnya. Apabila buah melaka ni terapung, bolehlah diangkat. Campurkan kelapa parut dengan secubit garam, dan golekkan buah melaka tadi keatasnya. 

AGAR AGAR LUMUT

Kalo semalam me dah masukkan n3 camne nak wat eskrim, reni plak me nak kengkawan sume terai wat agar agar lumut nih....agar-agar ni memang senang sangat nak membuatnya. Cepat disiap sedap dimakan dan sejuk ditekak bila menelannyer...resepi ni me amik kat lam tenet, tapi me dah terlupa siapa yang empunya resepi...Kalo empunya resepi ni jenjalan kat blog me, mintak halal je laa ye....



BINTANG :- **** 4/5
Bahan-bahan:
10g serbuk agar-agar/1 peket agar-agar tali 1/4 cawan pati pandan gula putih - ikut manis 1150ml air 120ml air campur 1 paket santan  1 biji telur dipukul dengan santan tadi secubit garam sedikit pewarna hijau 1 helai daun pandan

Cara-cara :-
Masak air dengan gula dan daun pandan. Bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar/agar-agar tali dan kacau hingga semuanya larut. Kecilkan api. Kemudian tuangkan campuran santan, pati pandan, sedikit pewarna hijau, telur, garam dan kacau hingga mendidih. Tuang ke dalam acuan yang anda suka dan dinginkan di dalam peti sejuk.


AISKRIM COKLAT MUNCHY'S

Ermmmmm....sedapnyer. Apa yang sedap??? Mesti laa eskrim nih....nak pulak makan time cuaca panas-panas nih...fuh terasa sejuk je tekak...tapi kalo batuk jangan laa makan eskrim ni plak ye..nanti kang x hilang-hilang plak batuk tu....tapi kalo rasa sanggup menanggungnyer me x kisah....janji cuba resepi yang me letak kat cni ye...Ekceli resepi ni kena letak biskut Oreo..tp disebabkan me x ada stok biskut Oreo...jadi me gantikan ngan biskut Munchy's...jadi laa eskrim ni...kalo rasa-rasa nak letak biskut len pun boleh gak..janji shedapppp.....




BINTANG :- ***** 5/5

Resepi ni me dah lupa amik dari mana tapi layan je laa ye....

Bahan-Bahan (1.5 liter) :-

2 1/2 cwn - Dutchlady full cream milk perisa coklat
2 1/2 cwn - Nestele coffemate creamer powder
1 packet kecil - biskut oreo (me pakai biskut munchy's)

Cara-cara :-

Masukkan susu coklat dan coffemate ke dlm blender dan blend sehingga 5 min.
Masukkan 2-3 keping biskut oreo (dgn krimnya sekali) dan blend lagi hingga sebati. Tak payah …

KEK PANDAN MARBLE

Kalo dapat makan kek sedap gak kan??? Nah ari ni me kongsikan resepi Kek Pandan Marble yang me CnP dari MyR tajaan R-Lin. Mabeles btul kek nih...nak buat pun senang. Bahan-bahan pun mudah nak dapat dan yang penting murah...huahuahua....kalo x caya terai le....



BINTANG :- ***** 5/5
Resepi tajaan R-Lin MyR
Bahan-Bahan :-
4biji telur 100gr gula pasir 1sdt ovallate 100gr tepung gandum }ayak 1/2sdt serbuk penaik }bersama 50gr minyak masak 25ml santan pekat,saya guna santan kara dalam kotak 1sdt perisa pandan 1sdt serbuk coklat,ayak. beberapa titik pewarna hijau
Cara-Cara :-
Pukul telur,gula pasir & ovallate hingga kembang. Masukkan ayakan tepung gandum & serbuk penaik. Kacau rata. Masukkan minyak masak,kacau rata. Masukkan santan & perisa pandan, kacau rata. Ambil 2 senduk adunan & beri serbuk coklat. Kacau rata. Masukkan beberapa titik pewarna hijau pada adunan yg selebihnya. Kacau rata. Masukkan adunan hijau ke dalam loyang yg dah digris.Masukkan adunan coklat,marblekan. Bakar pada suhu…

MEE CAMPAK

Wah wah wah...nampaknyer ari ni pun me nak masukkan resepi yang baru lagi...kalo semalam kita dah terai wat kek & jeli bagai...ari ni plak me nak kengkawan terai plak mee campak nih...memang senang sesangat...sambil pejam mata pun bleh buat...ye laa main campak-campak je...mesti de yang tanya sedap ke??? kalo nak tau sedap ke tak meh cuba dulu resepi nih...



Bintang :- **** 4/5
Resepi ikhlas Nurleen dari MyR
Bahan-bahan ( 4 orang ) :-
600 gm atau sekati mee kuning 200 gm udang sederhana besar..kalau tak makan udang boleh ganti dengan ayam atau daging 100 gm sawi (kalau suka banyak boleh tambah) 2 sudu besar kicap manis air untuk jadikan kuah Bahan untuk kisar: 2 labu bawang besar dan 5 ulas bawang putih Bahan untuk sambal kicap: 5 biji cili padi, 3 ulas bawang putih dan 2 sudu besar gula pasir ditumbuk sekali dalam lesung batu. Kemudian tambahkan air perahan limau kasturi dan kicap manis...sure terangkat punye! Cara-cara :-Basuh mee kuning tadi dan …

JELLY LAICI

Hari panas-panas ni kalo dapat sejukkan tekak makan jeli atau aiskrim pun best gak kan???...Wokay kali ni me kongsikan ngan kengkawan resepi Jeli Laici pulak...Resepi asalnya me cedok dari blog Che Mat Gebu...tp bak kata Che Mat laa...me dah menderhaka ckit ngan resepi ni....kalo rasa nak cuba resepi ni meh salin cepat resepinyer ye....

Bintang :- ***** 5/5



Bahan-bahan :-
1 pack konnyaku jelly powder [10g]
4 mug air
1 mug gula halus
3 mug air & 1 mug syrup laici
1/2 camca teh biji selasih, rendam hingga kembang dan toskan
Beberapa titik perwarna
Laici dalam tin secukupnya, ditoskan dan dihiris


Cara-Cara :- 
Satukan serbuk jelly dengan gula, kacau rata. Jerang 4 mug air tadi hingga panas, masukkan serbuk jelly + gula dan kacau hingga gula larut. Biarkan mendidih sehingga bancuhan berwarna kelabu.
Tambahkan 3 mug air & 1 mug syrup laici dan masak dengan api perlahan hingga bancuhan bertukar jernih. Bahagi bancuhan tadi kepada beberapa warna dan masukkan juga biji selasih dan kacau.
Sebelum i…

ROTI SOSEJ KEJU

Wah arini me betul-betul bersemangat nak masukkan n3 yang kedua lak...maklum laa tengah baru...me takut esok-esok suam dingin je dah blog me ni nnt...hehehe...okay resepi kali ni ekceli me amik kat dalam salah satu majalah...tapi me lupa pulak nama majalah tu...pepun layan je laa resepi nih...mudah & sedap sangat....kalo tak percaya cuba test try buat.... 

BINTANG :- ***** 5/5

Bahan-Bahan :-
12 keping roti gardenia [buangkan kulitnya]
4 keping keju Cheesdale [dipotong 3]
2 biji telur [dipukul]
6 keping sosej [dibelah 2]
Breadcrumbs
Minyak untuk menggoreng


Cara-cara :-
Letakkan keju dan sosej di atas roti dan gulungkan.
Celupkan roti tadi ke dalam telur dan salutkan dengan breadcrumbs.
Goreng hingga kekuningan dan bolehlah dihidangkan bersama dengan mayonis & cili sos.

KEK PISANG

Assalamualaikum....ni adalah n3 pertama me kt blog yg baru aje dirasmikan oleh me arini...nak ikutkan me ni masih dkirakn bebudak lg [walopun umo dah nk senja]...tp x kisah laa kan janji semangat nak belajar tu masih menebal dalam diri...jadi me nak kongsikan resepi yang pernah me cuba dari resepi-resepi yang me kutip dari blog kengkawan yang me anggap sifu gak laa dalam bidang blog & masakan nih....dan me jugak akan memberikan bintang bagi setiap resepi yang telahpun me cuba sebagai rujukan kengkawan...tp bak kata org laa..tak sume mata yang memandang benda yang cantik tu tetap cantik dan tak sume tekak orang tu dapat merasa keenakan dan kesedapan yang sama...jadi apa yang me rasa me kongsikan bersama....so selamat mencuba.... 


Bintang :- **** 4/5

Resepi asal oleh Yani MyR
Bahan-bahan :- 2 biji pisang 140g butter 120g gula 2 biji telur 1 sudu kecil esen vanila 2 sudu besar fresh cream 1 sudu besar jus lemon 200g tepung gandum 1 sudu kecil soda bikarbonat 1 sudu kecil baking powder Ca…