Skip to main content

Posts

Showing posts from 2012

KEK KASTARD MANJA

Jeng Jeng Jeng Jeng....kalo ada sesiapa yang pernah baca n3 me yang sebelum nih yang asik duk sibuk citer pasai si kucing...taraaaa!!! ni laa dia kucing KAMSIA me...memperkenalkan DONIE MARCELLO..berjantina jantan...sampai laa ni tak ade makwe....hidup bersendirian....bujang terlajak kaedahnyer....berumo lebih 8 tahun dah kott...kott laaa...maklum laa me pun tak pernah nak amik tau pasai umo dia...Sedangkan umo tuan dia sendiri ni pun asik wat-wat lupa...ini kan pulak umo kucing nih....ada aku kesahhh???hahaha....Nie laa gayanyer tiap kali me nak amik gambo hasil air tangan me nih, mesti dia dok sibuk nak enteprem jugak....Sedar-sedar tengah nak memetik butang kamera nih dengan penuh sopan santunnyer dia berposing baek kat tepi tu...abistu nak wat cane??? Lagi disuruh ketepi lagi dia mengeraskan badannyer...nak jugak duduk kat situ...A'aahh gasak ko laa Donie..jangan ko dok jilat kek tu sudah...tuan ko ni pun belum sempat lagi nak merasa...kang ko pulak yang dapat merasa dulu...ja…

CHUCHOQ BILIS

Alahaiii resepi camni pun nak letak kat blog ke me oiii....kenapa??? Tak boleh ke?? Alaa me punya blog suka ati me laa nak letak resepi apa pun. Niat me cuma nak menghimpun resepi yang ada dan dalam masa yang sama me nak berkongsi kot kot ada yang nak mencuba...Kalau tak suka tak apa me tak paksa pun..Mungkin bagi orang yang dah "terer" memasak...memang tak pandang pun resepi ni. Tapi bagi orang yang amatur macam me nih, resepi yang simple camgini memang jadi keutamaan. Nak-nak pulak kalo ada yang teringin nak mencuba memasak tapi tak pandai sangat...sekurang-kurangnya resepi yang ada ni boleh menaikkan semangat diaorang untuk mencuba...Okay laa meh kita tengok apa resepinya...


Resepi chuchoq bilis nih sama je macam yang orang lain buat...ada tepung, ikan bilis, cili & bawang. Tapi yang me punya nih agak garing dan rangup sikit..[tak laa rangup cam keropok tu..] Tapi kategori rangup laa jugak. Chuchoq ni sedap dimakan masa tengah panas-panas. Kalo dah sejuk tu agak liat …

CRUNCHY CHOC CHIP COOKIES

Wah wah wahhhh! Nama biskut tak boleh blah..very the internasionallll. Ber"crunchy" munchy bagai lak ye. Agak-agak sedap x biskut ni?? Ada ke rasanya sesuai dan sepadan dengan namanya yang very the internasionalnya tu???? Hishhh giler tak sedap wa cakap lu...Kalau tak sedap tak ada laa me kongsikan dengan uols. Kalah dengan cookies yang famous de amos tu tau...[tetttt!!! kat tekak me je laa..kihkihkih]. Tapi memang sedap pun. Terasa lemak kekacangnya dan kerangupan biskut ni. Memang tak akan menyesal laa kalau nak membuatnya. 



Ada cerita disebalik pembuatan biskut nih..Sebenarnya me tak pernah pun buat biskut coklat chip ni..tak kira laa resepi dari sesiapa pun. Ini kira pes taim laa me buat. Tapi kalau tengokkan buku resepi me memang banyak laa jugak dengan bermacam-macam resepi coklat chip ni. Tapi me lebih tertarik dengan resepi dari qasehququinne. Ayat power dia kat blognyer tu berjaya mengheret me ke celahdapur untuk membuat biskut nih..apatah lagi dengan gambar-gambar…

ARANCIA COOKIES

Ya ampunnnnn!!! dah abis raya pun nak haplod biskut raya ke me oiii...alaa tak pe laa kan nanti leh masuk list untuk buat masa raya korban nanti. Takpun simpan je untuk koleksi biskut raya tahun depan. Ni sume gara-gara kemerajukan me punye BB. Tu yang tak dapat nak mengintai kat celah dapur me nih. Tak kira me nak kongsikan jugak resepi biskut ni...apa nak jadi jadi laaa....Macam me pernah tulis kat n3 sebelum ni, tahun nih laa biskut yang paling banyak me buat. So semangat nak berkongsi tu berkobar-kobar yahamat... Tapi tak laa semua biskut yang me buat nak dienteprem kan kat celahdapur me nih, cuma yang ala-ala sedap kat tekak me ni je yang nak me kongsikan. Nama biskut nih agak italiano sikit bunyinya..Ekceli me suka sangat dengan negara Itali...banyak senibina bangunan yang cantik-cantik ada kat sana. Sangat halus senibina nya yang ada dan agak unik. Ermmm...entah bila laa dapat merasa menjejakkan kaki kat sana tu...kalau dalam mimpi tu dah selalu sangat peginya...Tapi bab makan…

BISKUT BAHTERA KARAM

Haaa...mesti pelikkan nama biskut me kali nih..Me pun tak tau nak letak nama apa kat biskut ni. Kejadiannya tak seperti yang diharapkan tapi........ada tapi tu jeng jeng jeng....rasa dia...Masyaallah Tabarakallah sedapnyaaaaa...jadi suka suka ati me letak nama biskut nih bahtera karam. Ekceli nama biskut ni Biskut Sampan Nestum. Tapi disebabkan me tak ada acuan sampan, ceri meri pun tak ada jugak. Nak tukar ke acuan lain pun macam tak cantik je jadi dengan rasa tak bersalahnya me main tekan-tekan dengan garfu..jadi terhasillah Bahtera Karam nih...hukhukhuk. 




Biskut ni memang sedap!! Me buat setengah adunan je sebab takut tak menjadi disebabkan tak ada acuan sampan tu..Tapi me silap. Kalau tau jadi camgini punyer sedap baik buat terus satu adunan..Huh menyesal lak tak buat aritu...Me rekomen pada sesiapa yang suka makan biskut sampan nih. Rasanya sedap dan rangup. Kalau tak caya ce cuba terai test buat tengok. Mesti jadi biskut wajib dibuat untuk raya tahun depan punyer. Kalau nak bua…

THUMBPRINT CORNFLAKES

Sekejap betul masa berlalu..sedar tak sedar dah nak masuk dua minggu kita meraikan hari raya aidil fitri tahun ni. Entah berpeluang atau tidak lagi kita menyambutnya pada tahun hadapan. Mudah-mudahan kita diberikan kesihatan yang baik dan dipanjangkan umur untuk bertemu dengan bulan Ramadhan dan Syawal pada tahun yang akan datang...Amin. Ramai ke kengkawan atau saudara mara yang berkunjung ke rumah uols?? Masa ni laa kita nak ziarah menziarahi rakan taulan dan sanak saudara. Kalau hari biasa tu kalau tak ada sebab musabab jarang kita nak menziarah. Tambah-tambah duduk kat KL nih. Sibuk je memanjang.  Kalau nak datang berkunjung ke rumah teman-teman pun kena fikir dua tiga kali takut-takut mengganggu masa istirehat diaorang. 




Hujung minggu ni pulak mesti ramai yang nak buat rumah terbuka..Kiranya sepanjang hujung minggu di bulan Syawal nih mesti banyak jemputan untuk rumah terbuka. Sekarang ni masyarakat kat kampung pun dah suka  buat rumah terbuka ni untuk meraikan tetamu. Jangan sam…

CHOCOLATE ALMOND CLUSTER

AIDILFITRI HARI BAHGIA...HARI YANG MULIA...MOHON MAAF BERSAMA DIPINTA...SELAMAT, SELAMAT HARI RAYA...
Dikesempatan bulan yang mulia ini me ingin menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf seandainya ada perkataan yang tersalah tulis, terkasar gaya bahasa dan tercuit perasaan kalian samada yang mengenali diri ini ataupun tidak. Me juga dah memaafkan sekiranya ada kekhilafan, kekutukan, kemenyampahan dan segala "ke" yang ada terhadap me. Kita hanya manusia biasa yang tak lari dari melakukan kesalahan dan kesilapan. Jadi marilah kita bersama-sama memohon kemaafan... B-)


Macamana dengan sambutan hari raya uols tahun nih?? Mesti meriah giler kannn?? Bila hari raya ni laa kita dapat berkumpul bersama dengan adik beradik dan saudara mara..Kalau adik beradik ramai tu mesti kecoh pada malam raya tu kan...Macam me nih walaupun adik beradik tak laa ramai sangat tapi kekecohannya dah bermula pada pagi hari memasak tu lagi...memasing berebut tugas. Kalau boleh semua nak kerja yang sen…

PERMATA ZAMRUD

Nak tanya sikit boleh?? Agak-agak ada ke orang pompuan yang tak suka barang kemas...macam batu permata, intan berlian nih...kalo ada pasal apa tak suka ye?? Kalo nak membeli memang laa tak suka sebab kena keluarkan duit..tapi kalo ada orang yang nak memberi takkan tak suka jugak kot...tapi me ada berjumpa dengan orang yang tak suka dengan barangan kemas nih...bukan sebab dia tak mampu nak beli tapi dia memang tak berminat...dia lebih suka mengumpul aksesori yang ada manik-manik, kristal-kristal ataupun tali-tali yang macam budak budak muda suka pakai tu...Bila me tanya kenapa tak beli je barang kemas..sekurang-kurangnya kalo sesak-sesak boleh masuk wad...[nampak sangat me beli sebab untuk digunakan bila sesak...hahaha] Jawapan dia memang macam tak bagi jawapan je, alasan mudahnya sebab dia memang TAK BERMINAT..nasib baik cincin kawin dia aritu bukan cincin yang beli cekelat dapat cincin tu...kalo tak memang untung laa somi dia..hehehe. Errmmm heran jugak me, ada gak orang pompuan yan…

AYAM SI HITAM MANIS

Assalam Ya Ukhti...macam mana puasa arini...ada yang dah mula bercuti ke??? Alaa nak malu apanya dah memang itu fitrah kita sorang pompuan...Nak buat camana...Itulah keistimewaan seorang perempuan yang diciptakan olehNYA. Setiap bulan dibagi cuti bulanan gitu. Apa menu untuk berbuka arini?? Dah senaraikan ke apa yang nak dimasak? Yang penting jangan membazir ye...Puasa bukan sekadar untuk menahan nafsu makan je tapi tahankan jugak nafsu nak memasak beraneka masakan..nanti kalau tak ada siapa yang nak habiskan makanan tu kan dah membazir. Biasanya bulan puasa nih kita rambang mata..Sume nak cuba ...Kalo pergi ke pasar ramadhan pulak macam-macam nak dibeli.. Tengok tu sedap tengok nih terliur..pendek kata kenyang laa mata tu tengok bermacam jenis juadah...Yang penting masak aje laa yang simple simple dan makan sekadar untuk melapik perut yang kosong tu...Nanti kalo dah kenyang tak lalu nak bertarawikh pulak...



Me nih kalo bangun sahur jarang nak makan nasi..biasanya minum air kosong ng…

CREAM CUSTARD CARAMEL

Heppp!!! Apa skodeng-skodeng bawah tudung saji tu...tak puasa ek..tu skodeng nak bagi untuk anak makan ke mak budak yang nak makan..kihkihkih...kalo mak budak yang makan diampunkan lagi sebab kita orang pompuan nih ada alasan yang dibenarkan..tapi kalo bapak budak yang nak makan cane tu??? apa alasannya??? Ooo gastrik...biasa laa tu alasan setiap kali datang bulan ramadhan ye...hehehe. Jangan marah lak ye bapak-bapak budak me gurau je.. Tu laa kalo time bulan puasa ni tengok bebudak makan maggie atau makan biskut kering cicah milo pun sedap je rasanya...terasa-rasa kat tekak nih..air sejuk kosong tu pun nikmat sangat rasanya dah...kalo bulan tak puasa langsung tak pandang sangat air kosong tu...asyik nak minum air yang berwarna warni je...tu sebab penyakit pun senang nak singgah...Okay laa dikesempatan ini me nak ucapkan selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak semoga ibadah kita dibulan yang mulia ini akan diberkati dan diterima olehNYa....Apa resepi me arini ye??? Jom kita selongkarrrr…

PURI KENTANG CHORI CHORI CHUPKE CHUPKE

Rag rag mein is tarah tu samaane lagaa...rag rag mein is tarah samaane lagaa...jaise mujhi ko mujhse churaane lagaa...ho dil mera le gaya loot ke...chori chori chupke chupke...chori chori chupke chupke...
Sambil duk menguli puri kita layan lagu nih memang rasa cam terawang awang je...kejap-kejap rasa ada kat taman bunga..sekejap lagi kang rasa cam kat tepi pantai...tetiba lak kang ada pulak kat atas gunung...huh! terbuai sungguh kalo dengar lagu-lagu hindustan nih...nak nak pulak time cuaca yang mendung pastu disirami hujan yang renyai-renyai...sedar-sedar tu diaaa...hangit puri kentangku ini...berangan punyer pasal...hamek ko!!!



Resepi nih me amik kat MyR yang dikongsikan oleh Kak  Fida..Kalo tengok resepi-resepi Kak Fida tu rasa cam nak buat sume sekali..Nampak sedap sangat dan yang penting apa puan-puan...Ye betul...Senang Cepat Sedap...nih kira cam tagline me laa...kes orang yang baru nak berjinak-jinak memasak..so kalo ada yang macam me nih sila laa pakai katakunci ni yek...SCS!!!…

KEK BATIK DONIE MARIE

Salam 1 Malaysia...Selamat datang dan anda kini berada di dimensi alam maya daricelahdapur...empunyer alam maya ini akan membawa anda menjelajah resepi-resepi yang ada...sedap atau tidak?? Buat dan rasalah sendiri..ekekekek...haaa tengah skodeng resepi apa tu??? Ada yang dah pernah mencuba ke??? Jadi ke tidakkk??? Sesedap tekak me jugak ke tidakkk?? Worait arini me nak kongsikan satu resepi yang tersangatlah mudahnyer...bahan pun tak banyak digunakan...memang sempoi abis laa wa cakap lu...ishhh!!budak nih asik resepi yang mudah je..resepi yang susah-susah tak ada ke?? Heppp!!! sapekah yang berkata-kata dalam hati camtu tuh?? Bukan ke me dah gtau dulu me nih budak baru belajar so resepi pun ala-ala budak baru belajar laa kan...dan dalam masa yang sama kepada sesiapa yang tak pandai memasak tapi teringinnn sangatttt nak belajar memasak ni laa resepi-resepi mudah yang boleh dicuba...so apakata tanamkan semangat "aku pun boleh buat" kalo ko ada..aku pun ada gak..bolehhh??? Heheh…

AYAM SERAI DIRAJA

Wahhh!!! Nama resepi bukan main hebat, diraja laa sangatttt...tapi mesti resepinyer ala-ala yang ado gitu...kihkihkih. Nampaknyer ada yang dah paham sangat trick me nih ye..Haa tu laa trademark me...nama mesti nak yang gah aje, tapi bila dah tengokkan resepinyer alahai macam resepi budak-budak je..entah-entah budak-budak sekarang pun dah lagi hebat dari me nih..abistu nak buat cane, yang empunyer blog nih pun masih dalam proses pembelajaran lagi...so sabo je laa ye... :D



Ekceli nama saintifik resepi nih Ayam Goreng Serai..Resepi ni me cedok dari buku masakan si Sheila Rusly tu..Si Sheila Rusly ni kan banyak dah dia kuarkan buku masakan....ye ke banyak?? Entah le agak-agak me je laa sebab me pun ada 1 je buku masakan dia nih...huahuahua. So dalam salah satu buku masakan tu ada laa resepi nih..me malas pulak nak menyelongkar kotak buku nak mencari edisi yang mana satu buku masakan dia ni...kalo sape-sape yang nak beli buku dia tu nanti jeling-jeling laa kat rak-rak buku tu ye...Ayam gor…

SARDIN ALA PUFF

Ermmm tengokkan nama macam sedap je resepi ni kann?? Sardin ala puff gitu...tapi betui ka??? Hehehe ye ye o je sardin puff bagai...tapi yang ado...Nama bukan main gah tapi bila tengok resepinyer alahai tipah tertipu bang...Cane ada yang terpercaya ke?? Takkk kannn...me tau penskodeng-penskodeng [ada ke dalam kamus dewan bahasa penskodeng ni..huh taram je laa ye] kat daricelahdapur me nih sume power puff girls belaka...tengokkan rupa pun dah tau...puff laa sangat..Alaa saje je me nak wat gempak..Sekali sekala me nak bergurau senda...boleh kannn...Ye laa nanti kang kalo me letak nama roti sardin macam tak glemer laa plak...dah ramai sangat pakai nama tu...Sekarang meh kita usha resepi nih yek...memang mudah.com betul nak menyediakannya... 

Biasa laa orang baru nak pandai pegang senduk kuali...resepi sumenyer nak yang senang, mudah dan cepat
je..eh!!me tak kata kat sape-sape tau..nih me cakap pasai diri me sendiri..tu laa dah tua-tua baru nak
belajar masak bagai..masa muda dulu mak suruh…

APAM JERAWAT BATU

Walawei!!! ada ke yang mengintai daricelahdapur me nih...kalo ada yang pertama kali singgah tu terima kasih laa me ucapkan ye tp kalo tak ada sape pun yang singgah nampaknya perasan lebih je laa me nih..huhu. Ermm kejap je rasa masa berlalu kannn? Dah nak abis setengah tahun. Bulan depan kita dah start puasa..pastu raya puasa...pastu raya haji lak...pastu masuk tahun baru...pastu oh!tidakkkkkk!!! otomatik dah tua rupanya daku. Apasal laa cepat sangat masa berlalu nih...Tak sempat me nak verangan muda selalu...Okaylah me meroyan lelebih pun bukan sape yang nak membacanya kannnn!!!..abis-abis pun hadek beradek sendiri je..maklum le promosi lebih pun cuma kat hadek bradek..kehkehkeh. So silalah menjamu mata yek...


Okay sila abaikan jerawat batu kat apam polkadot me ni yek...

Ye ye...sila laa gelak secara berjemaah ye bila tengok hasil apam me nih...me tak kisah...tak marah pun...tak amik ati langsunggggg punnnn...sebab dah memang macam tu kejadiannya nak wat cane..dah laa aritu masa memu…

PUDING KARAMEL SEMPOI

Yuhuuuu!!! Tengah buat apa tu??? Masak apa arini kak joyah, kak gayah, kak temah??Meh le kongsikan resepi yang best-best kat sini..kita bertukar-tukar resepi gitu..asik masak lauk yang sama je bosan jugak. Kalo dapat dihantar sebekas dua pun lagi sedap tekak nih..Bak kata falsampah yang dah lama me tak gunapakai dan agak malu-malu kucing me nak gunakan..[malu laa sangattt kununn] Sepinggan me tadahkan...sedulang me mintak hantarkan...Cane?? Ada yang sudi ke??? Hehehe...bersedekah tu kan amalan mulia..So kalo rasa-rasa tak tau nak poskan kemana hidangan tu meh antar terus ke umah me.. Pintu umah me sentiasa terbuka kalo diketuk..B-) peace yo!!! Jangan nak merepek laa me oiii...mana ke dia resepinyer tu???Asik melalut je kang resepi entah ke mana...Ye laaa ye laaa...nah amik resepi sempoi dari me nih....kalo tak rajin jugak tak tau laa...bahan-bahannyer pun bukannyer banyak mana...nak buat pun senang sangat...sekelip mata dah jadi karamel nyer...Tak percaya???Cuba laaa....


Puding yang m…

KEK COKLAT KUKUS LEMBAB

♫♪ Kasihnya ibu membawa ke syurga, kasihnya saudara masa berada, berkorban raga rela binasa, berkorban nyawa tanda kasihnya...Kasihnya ayah sanggupkah berpisah, dan kasih anaknya berkorban nyawa, biarpun jiwa akan tersiksa, ikhlas dan rela asal kau bahagia..♫♪


Huhu me kalo dengar lagu nih mesti bergenang airmata. Lagunya yang membuai perasaan dengan liriknya yang penuh syahdu mau tak mengalir airmata nih. Nak-nak pulak kalo dengar lagu ni dikala suasana yang sepi bertemankan malam yang hening...sedar tak sedar basah satu bantal rindu kat mak. Dah laa hati me ni selembut sutera, dengar plak lagu camgini...kalo ditadah ngan baldi mau setengah baldi penuhnya...hehehe. Okaylah dikesempatan ini me nak ucapkan Selamat hari ibu buat ibu2, mak, mama, umi, mummy, bonda dan gelaran yang sewaktu dengannyer yang berada diseluruh dunia dengan iringan doa semoga pengorbanan membesar dan mendidik anak-anak akan sentiasa diberkati dan diredhai olehNYA..Teristimewa sekali buat bonda me Pn. Hasmah Moh…