Skip to main content

KEK COKLAT KUKUS LEMBAB

♫♪ Kasihnya ibu membawa ke syurga, kasihnya saudara masa berada, berkorban raga rela binasa, berkorban nyawa tanda kasihnya...Kasihnya ayah sanggupkah berpisah, dan kasih anaknya berkorban nyawa, biarpun jiwa akan tersiksa, ikhlas dan rela asal kau bahagia..♫♪


Huhu me kalo dengar lagu nih mesti bergenang airmata. Lagunya yang membuai perasaan dengan liriknya yang penuh syahdu mau tak mengalir airmata nih. Nak-nak pulak kalo dengar lagu ni dikala suasana yang sepi bertemankan malam yang hening...sedar tak sedar basah satu bantal rindu kat mak. Dah laa hati me ni selembut sutera, dengar plak lagu camgini...kalo ditadah ngan baldi mau setengah baldi penuhnya...hehehe. Okaylah dikesempatan ini me nak ucapkan Selamat hari ibu buat ibu2, mak, mama, umi, mummy, bonda dan gelaran yang sewaktu dengannyer yang berada diseluruh dunia dengan iringan doa semoga pengorbanan membesar dan mendidik anak-anak akan sentiasa diberkati dan diredhai olehNYA..Teristimewa sekali buat bonda me Pn. Hasmah Mohamad Noor. Segala jasa dan pengorbanan yang mak curahkan tidak mampu untuk me dan adik-adik membalasnya..Semoga Allah memanjangkan usia mak dan mengurniakan kesihatan yang baik dalam melayari kehidupan didunia yang seketika ini. Amin Ya Rabbal A'lamin...Sayangggg mak!!!!   


Semoga Allah Merahmati dan memberkati segala jasa dan pengorbanan mak selama ini...


Okaylah kita tinggal sekejap citer ari ibu nih..Me nak citer plak pasal resepi kek yang mabeles ni namanyer Kek Coklat Lembab...ermmm kalo dengar dari nama cam risau je nak membuat apatah lagi nak memakannyer...Nak tau sebab apa?? Ye laa empunyer diri ni pun ada sikit sifat "Lembs" so kalo makan pulak kek nih harus akan bertambah-tambahlah sifat lembs dalam diri nih nanti...kihkihkih. Tapi kalo di omputihkan nama kek nih cam terasa-rasa je ke"moist"sannyer kat tekak nih..adussshhh!!sedapnyer. Walopun namanyer tak seglamer nama omputih tapi kesedapan kek nih mengatasi namanyer. Apapun yang penting sayangilah bahasa ibunda kita, kerana bahasa melambangkan bangsa. Bangsa yang memiliki jatidiri yang kuat akan membuatkan kita sentiasa dihormati. Chewaahhh!! Opppss nampaknyer semakin melalut dah me nih..Lagi dibiarkan lagi merepek meraban me nanti..Okaylah jom kita semak bahan-bahan untuk buat kek cekelat yang sedap nih...Yokkkk!!!


Kek yang penuh terasa dengan kecoklatannyer...


BINTANG :- ****4/5

Resepi nih me usha kat MyR thanks to Hana

Bahan-Bahan :-

2 biji telur (size M)
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan butter
1 sdk esen vanila
1 1/4 cawan tepung gandum
1/2 cawan serbuk koko 
1 sdk baking powder
1 kotak susu coklat (250ml)
3 sdb susu pekat
1/4 cawan minyak masak
** 2 sdb susu pekat
** 2 sdb butter
** 1/4 cawan serbuk koko
** 2 sdb susu segar

Cara-cara :-

Pukul telur, gula dan butter sampai kembang. Kemudian titiskan esen vanila dan pukul.
Ayak tepung, serbuk koko dan baking powder. Kemudian masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan telur dan kaup balikkan adunan tersebut.
Masukkan susu kotak, susu pekat, minyak masak dan digaul sebati.
Masukkan dalam loyang yang telah dilengserkan minyak/marjerin. Tutup dengan aluminium foil. 
Kukuskan dalam 45min atau sehingga masak.
** Untuk topping - campurkan kesemua bahan dan masak secara double boiler.
Hiaslah mengikut kretiviti anda.

Comments

  1. Asal x bukak kedai je?hehe
    Lau jual mmg bole laku ni.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa budak baru blajo kena penuhkan ilmu ditangan dulu baru bleh bukak kedai :-)

      Delete
  2. Replies
    1. sori stok terhad...nih limited edisen punyer...kihkihkih

      Delete

Post a Comment

Fofuler post

CHOCOLATE ALMOND CLUSTER

AYAM SERAI DIRAJA

CRUNCHY CHOC CHIP COOKIES