Skip to main content

PUDING KARAMEL SEMPOI

Yuhuuuu!!! Tengah buat apa tu??? Masak apa arini kak joyah, kak gayah, kak temah??Meh le kongsikan resepi yang best-best kat sini..kita bertukar-tukar resepi gitu..asik masak lauk yang sama je bosan jugak. Kalo dapat dihantar sebekas dua pun lagi sedap tekak nih..Bak kata falsampah yang dah lama me tak gunapakai dan agak malu-malu kucing me nak gunakan..[malu laa sangattt kununn] Sepinggan me tadahkan...sedulang me mintak hantarkan...Cane?? Ada yang sudi ke??? Hehehe...bersedekah tu kan amalan mulia..So kalo rasa-rasa tak tau nak poskan kemana hidangan tu meh antar terus ke umah me.. Pintu umah me sentiasa terbuka kalo diketuk..B-) peace yo!!! Jangan nak merepek laa me oiii...mana ke dia resepinyer tu???Asik melalut je kang resepi entah ke mana...Ye laaa ye laaa...nah amik resepi sempoi dari me nih....kalo tak rajin jugak tak tau laa...bahan-bahannyer pun bukannyer banyak mana...nak buat pun senang sangat...sekelip mata dah jadi karamel nyer...Tak percaya???Cuba laaa....



Puding yang melegakan tekak di saat panas membahang...



BINTANG : - *****5/5


Resepi ikhlas dari Nik Maria - mesra.net

Bahan-Bahan :-

Untuk Puding :
5 biji telur
6 sudu besar gula pasir (me guna gula castor)
1 sudu kecil esen vanila
3/4 tin susu cair

Untuk Karamel :
Beberapa sudu gula
Loyang untuk digunakan

Cara-cara :-

Panaskan loyang diatas dapur dengan api yang perlahan.
Kemudian masukkan beberapa sudu gula dan cairkan. Apabila sudah cair dan keperang-perangan tutup api dan alirkan gula tadi supaya melitupi keseluruhan bahagian dalam loyang. Biarkan seketika supaya kering dan menjadi lapisan nipis.
Masukkan kesemua bahan untuk puding ke dalam blender dan blend sehingga hancur.
Pastikan cairan gula tadi mengeras sebelum dimasukkan adunan puding.
Tapis dan masukkan adunan puding ke dalam loyang dan kukus sehingga masak.
Simpan didalam peti sejuk dan bolehlah dihidangkan.


## Me letakkan 1 sudu besar tepung kastad utk menaikkan kaler karamel tu .

Comments

Fofuler post

CHOCOLATE ALMOND CLUSTER

AYAM SERAI DIRAJA

CRUNCHY CHOC CHIP COOKIES