Skip to main content

PUDING TRIFFLE

Haluuuu!!! ada sesape ke yang sudi singgah kat blog bersawang me nih???Kalo ada yang tersinggah tu me ucapkan selamat datang & terima kasih laa ye...Ekceli blog ni sebenarnyer bukan tempat me nak memfofulerkan diri tapi lebih kepada tempat me menyimpankan khazanah resepi-resepi yang me dah cuba untuk dibuat rujukan. So kalo ada yang tersuka dan teringin nak mencuba tu silakanlah ye. Tapi me tak garenti laa resepi-resepi yang me suka nih akan disukai oleh anda2 sume. Al-maklum laa lain lidah lain tekaknyer...:D kannn??? Okaylah berbalik pada resepi kita nih, arini mood me ada baek sikit so me nak kongsikan satu resepi yang tersenanggg dan tersedapppp sangatttt!!! Yang jadi mood baek tu bukan apa me ni kalo terjumpa aje resepi-resepi mudah memang rasa bersemangat je nak membuatnyer. Jadi kalo rasa-rasa teringin nak makan desert yang sambil tido pun bleh buat ni laa dia resepinyer...kalo tak caya..meh kita usha bahan-bahannyer...



BINTANG :- ***** 5/5


Resepi yang me rembat dari Kak Maizana


Bahan-bahan :-

Swiss Roll
1 tin fruit cocktail
Kristal jelly-cap NONA
1 tin susu cair + 1 tin air+7 sudu gula pasir
4 sudu besar tepung kastad-sukatan membukit
Yogurt atau Whipping Cream

Cara-cara :-

Lapisan 1
Potong Swiss roll anggaran 1.5cm tebal, susunkan dalam acuan (bekas pyrex baru nampak lapisan nanti).
Tuangkan air fruit cocktail keatas swiss roll hingga lembab, ketepikan dulu dan bolehlah masak kastad dengan susu cair.

Lapisan 2
1 tin susu cair + 1 tin air + 7 sudu gula dimasak atas api(sambil tu bancuhkan 4 sudu tepung kastad dengan 1/2 tin air). Bila susu mendidih, kecilkan sedikit api kemudian masukkan bancuhan tepung kastad, kacau hingga menjadi likat. Tuangkan diatas lapisan 1 tadi.

Lapisan 3
Buahan cocktail tadi ditabur atas lapisan 2 (kastad). Ketepikan sekejap.

Lapisan 4
Masak air panas mengikut sukatan pada kotak jelly, hingga mendidih. Masukkan jelly tersebut dalam air pans, tunggu sejuk sedikit tapi masih dalam keadaan cair baru tuang keatas lapisan 3(buah-buahan)

Lapisan 5
Bila jelly dah beku sapukan yogurt ataupun whipping cream keatasnya. kalau nak cantik lagi taburkan dengan buah strawberi keatasnya.




Comments

  1. simple and easy to follow. I am also looking for dessert recipes and yours came in time for me to try out.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Post a Comment

Fofuler post

AYAM SERAI DIRAJA

CHOCOLATE ALMOND CLUSTER

CRUNCHY CHOC CHIP COOKIES