Skip to main content

Posts

Showing posts from July, 2012

AYAM SI HITAM MANIS

Assalam Ya Ukhti...macam mana puasa arini...ada yang dah mula bercuti ke??? Alaa nak malu apanya dah memang itu fitrah kita sorang pompuan...Nak buat camana...Itulah keistimewaan seorang perempuan yang diciptakan olehNYA. Setiap bulan dibagi cuti bulanan gitu. Apa menu untuk berbuka arini?? Dah senaraikan ke apa yang nak dimasak? Yang penting jangan membazir ye...Puasa bukan sekadar untuk menahan nafsu makan je tapi tahankan jugak nafsu nak memasak beraneka masakan..nanti kalau tak ada siapa yang nak habiskan makanan tu kan dah membazir. Biasanya bulan puasa nih kita rambang mata..Sume nak cuba ...Kalo pergi ke pasar ramadhan pulak macam-macam nak dibeli.. Tengok tu sedap tengok nih terliur..pendek kata kenyang laa mata tu tengok bermacam jenis juadah...Yang penting masak aje laa yang simple simple dan makan sekadar untuk melapik perut yang kosong tu...Nanti kalo dah kenyang tak lalu nak bertarawikh pulak...



Me nih kalo bangun sahur jarang nak makan nasi..biasanya minum air kosong ng…

CREAM CUSTARD CARAMEL

Heppp!!! Apa skodeng-skodeng bawah tudung saji tu...tak puasa ek..tu skodeng nak bagi untuk anak makan ke mak budak yang nak makan..kihkihkih...kalo mak budak yang makan diampunkan lagi sebab kita orang pompuan nih ada alasan yang dibenarkan..tapi kalo bapak budak yang nak makan cane tu??? apa alasannya??? Ooo gastrik...biasa laa tu alasan setiap kali datang bulan ramadhan ye...hehehe. Jangan marah lak ye bapak-bapak budak me gurau je.. Tu laa kalo time bulan puasa ni tengok bebudak makan maggie atau makan biskut kering cicah milo pun sedap je rasanya...terasa-rasa kat tekak nih..air sejuk kosong tu pun nikmat sangat rasanya dah...kalo bulan tak puasa langsung tak pandang sangat air kosong tu...asyik nak minum air yang berwarna warni je...tu sebab penyakit pun senang nak singgah...Okay laa dikesempatan ini me nak ucapkan selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak semoga ibadah kita dibulan yang mulia ini akan diberkati dan diterima olehNYa....Apa resepi me arini ye??? Jom kita selongkarrrr…

PURI KENTANG CHORI CHORI CHUPKE CHUPKE

Rag rag mein is tarah tu samaane lagaa...rag rag mein is tarah samaane lagaa...jaise mujhi ko mujhse churaane lagaa...ho dil mera le gaya loot ke...chori chori chupke chupke...chori chori chupke chupke...
Sambil duk menguli puri kita layan lagu nih memang rasa cam terawang awang je...kejap-kejap rasa ada kat taman bunga..sekejap lagi kang rasa cam kat tepi pantai...tetiba lak kang ada pulak kat atas gunung...huh! terbuai sungguh kalo dengar lagu-lagu hindustan nih...nak nak pulak time cuaca yang mendung pastu disirami hujan yang renyai-renyai...sedar-sedar tu diaaa...hangit puri kentangku ini...berangan punyer pasal...hamek ko!!!



Resepi nih me amik kat MyR yang dikongsikan oleh Kak  Fida..Kalo tengok resepi-resepi Kak Fida tu rasa cam nak buat sume sekali..Nampak sedap sangat dan yang penting apa puan-puan...Ye betul...Senang Cepat Sedap...nih kira cam tagline me laa...kes orang yang baru nak berjinak-jinak memasak..so kalo ada yang macam me nih sila laa pakai katakunci ni yek...SCS!!!…

KEK BATIK DONIE MARIE

Salam 1 Malaysia...Selamat datang dan anda kini berada di dimensi alam maya daricelahdapur...empunyer alam maya ini akan membawa anda menjelajah resepi-resepi yang ada...sedap atau tidak?? Buat dan rasalah sendiri..ekekekek...haaa tengah skodeng resepi apa tu??? Ada yang dah pernah mencuba ke??? Jadi ke tidakkk??? Sesedap tekak me jugak ke tidakkk?? Worait arini me nak kongsikan satu resepi yang tersangatlah mudahnyer...bahan pun tak banyak digunakan...memang sempoi abis laa wa cakap lu...ishhh!!budak nih asik resepi yang mudah je..resepi yang susah-susah tak ada ke?? Heppp!!! sapekah yang berkata-kata dalam hati camtu tuh?? Bukan ke me dah gtau dulu me nih budak baru belajar so resepi pun ala-ala budak baru belajar laa kan...dan dalam masa yang sama kepada sesiapa yang tak pandai memasak tapi teringinnn sangatttt nak belajar memasak ni laa resepi-resepi mudah yang boleh dicuba...so apakata tanamkan semangat "aku pun boleh buat" kalo ko ada..aku pun ada gak..bolehhh??? Heheh…