Skip to main content

MEE AYAM ALA INDO

Bila tiba ari malas tu nak menghapdet blog pun rasa tak bersemangat. Padahal ada 2, 3 resepi yg teman dah cuba & wajib kena simpan disini untuk rujukan yg akan dtg. Jadinya rajin ke tak rajin, teman kena jugak laa hapdet resepinya kat sini. Moh ler tgk apa plak resepi kali ni.



                      Guna apa yg ada je


Di pendekkan cerita hari ni teman nak berkongsi resepi mee ayam. Tapi ni bukan mee maggie perisa ayam tu ye. Ni mie ayam Indonesia style. Pertama kali teman makan mee ayam ni masa teman pegi ke  Bandung Indonesia dulu. Sedap sgt rasanya & kena pulak dgn tekak teman ni. Tapi resepi yg ni bukan seratus persen mcm mie ayam Indonesia tu, yg ni teman buat mee ayam versi sendiri. 



        Yg berminyak tu dr lelemak ayam ye

Teman pun malas nak membebel banyak..kalo ada yg teringin nak mencuba silakan ye! 


Bahan2:

2 keping mee kering 
Isi Ayam
Kulit & lemak ayam
1 biji telur
6-7 biji cili burung dihiris
Seulas bawang putih dicincang
1 kiub ayam
Garam
Sawi
Carrot
7 cawan air
1sb minyak utk menumis

Cara2:

Tumiskan cili burung dan bawang putih yg telah dihiris. Bila dah naik bau masukkan kulit ayam. Goreng dgn api kecil jgn sampai garing.

Kemudian masukkan air dan juga lemak ayam & isi ayam. Biarkan mendidih kemudian masukkan kiub ayam dan juga garam secukup rasa. Pecahkan telur ke dalam kuah tadi. Dah masak ketepikan.

Celur mee kering, sawi & carrot.

Isikan mee ke dalam bekas disamping sawi & carrot dan kuah ayam tadi. Kalau suka pedas boleh juga letakkan sambal kicap.


Sambal Kicap:

Cili burung
Bawang putih
Kicap lemak manis 
(Cili padi & bwg putih dihiris kemudian disangrai lalu tumbuk dan letakkan kicap)



       Ni laa mee ayam ala indo versi teman



Ciao! 🍒


P/s: asik makan je bdn pun dah semakin mengembang dgn jayanya 😄.








Comments

Fofuler post

CHOCOLATE ALMOND CLUSTER

AYAM SERAI DIRAJA

CRUNCHY CHOC CHIP COOKIES