Skip to main content

KEK BATIK DONIE MARIE

Salam 1 Malaysia...Selamat datang dan anda kini berada di dimensi alam maya daricelahdapur...empunyer alam maya ini akan membawa anda menjelajah resepi-resepi yang ada...sedap atau tidak?? Buat dan rasalah sendiri..ekekekek...haaa tengah skodeng resepi apa tu??? Ada yang dah pernah mencuba ke??? Jadi ke tidakkk??? Sesedap tekak me jugak ke tidakkk?? Worait arini me nak kongsikan satu resepi yang tersangatlah mudahnyer...bahan pun tak banyak digunakan...memang sempoi abis laa wa cakap lu...ishhh!!budak nih asik resepi yang mudah je..resepi yang susah-susah tak ada ke?? Heppp!!! sapekah yang berkata-kata dalam hati camtu tuh?? Bukan ke me dah gtau dulu me nih budak baru belajar so resepi pun ala-ala budak baru belajar laa kan...dan dalam masa yang sama kepada sesiapa yang tak pandai memasak tapi teringinnn sangatttt nak belajar memasak ni laa resepi-resepi mudah yang boleh dicuba...so apakata tanamkan semangat "aku pun boleh buat" kalo ko ada..aku pun ada gak..bolehhh??? Hehehe letih laa celoteh panjang2 nih meh kita tengok apa bahan-bahannyer..Jommmm!!!



Bukan susah pun senang je haaa....Kek Batik Donie Marie


Haa agak-agak sebab apa me tambah nama Donie kat kek nih??? Apa?? Oooo sebab ada nama penyanyi adik beradik omputih tu yang namanyer Donie & Marie Osmand tu yek...Boleh gak laa tapi sebab musabab utamanyer adalah...jeng jeng jeng!! Cehhh!! macam le saspen sangat...Tak adalah me amik nama "Donie" nipun bersempena dengan nama kucing me...Donie Marcello...wahhh gitu...nama kucing bukan main glamer. Mesti kacukan baka Inggeris ngan Italy nih...Hahaha tapi arapkan nama je laa gah...ekceli kucing me nih kucing kamsia aje...KAMSIA??? Tak pernah dengarkan??? Nih me je yang gelarkan sebab Donie nih ada kacukan ngan baka siam sikit...so dah bapaknyer kucing kampung, maknyer pulak kucing siam....so jadi laa KAMSIA...alaaa kucing zaman sekarang nih pun nak gak nama yang ada value internasional sikit...[padahal tuannyer je yang lelebih] baru laa glamer uolss...hehehe..Wokaylaa tak pasal-pasal tercerita kisah kucing me pulak..nih nanti resepi ke mana citer kucing je yang lebih...Meh layan resepi kek nih...adios amigos!! 



Rasalah kenikmatan Kek yang tiada tandingan nih...


BINTANG :- *****5/5

Resepi me cedok dari Skyblue'skitchen


Bahan-Bahan :-


200gm milo
250gm butter
3 sudu makan serbuk koko
1 tin kesil susu pekat manis [me buat 1/2 tin biasa susu pekat manis]
Biskut Marie secukupnya


Cara-cara :-


Sediakan loyang yang dialas plastik bersih (tujuannya supaya kek tidak melekat dan mudah untuk dikeluarkan dari loyang)
Cairkan butter dalam kuali atas api yang kecil sekali.
Setelah cair masukkan susu, milo sedikit demi sedikit dan gaul sehingga milonya hancur.
Seterusnya masukkan serbuk koko dan gaul tanpa henti sehingga halus dan tidak berketul.
Setelah pekat, bolehlah mula menyusun biskut marie di dalam loyang sehingga menutupi permukaan dasar dan ceduk adunan coklat kemudian ratakan.
Susun lagi biskut marie dan lapiskan dengan adunan coklat.
Ulangi langkah diatas sehingga adunan habis.
Biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk sebelum dihidangkan

Comments

Fofuler post

CHOCOLATE ALMOND CLUSTER

AYAM SERAI DIRAJA

CRUNCHY CHOC CHIP COOKIES