Skip to main content

PURI KENTANG CHORI CHORI CHUPKE CHUPKE


Rag rag mein is tarah tu samaane lagaa...rag rag mein is tarah samaane lagaa...jaise mujhi ko mujhse churaane lagaa...ho dil mera le gaya loot ke...chori chori chupke chupke...chori chori chupke chupke...

Sambil duk menguli puri kita layan lagu nih memang rasa cam terawang awang je...kejap-kejap rasa ada kat taman bunga..sekejap lagi kang rasa cam kat tepi pantai...tetiba lak kang ada pulak kat atas gunung...huh! terbuai sungguh kalo dengar lagu-lagu hindustan nih...nak nak pulak time cuaca yang mendung pastu disirami hujan yang renyai-renyai...sedar-sedar tu diaaa...hangit puri kentangku ini...berangan punyer pasal...hamek ko!!!


Puriku yang tak berapa nak kembang sangat


Resepi nih me amik kat MyR yang dikongsikan oleh Kak  Fida..Kalo tengok resepi-resepi Kak Fida tu rasa cam nak buat sume sekali..Nampak sedap sangat dan yang penting apa puan-puan...Ye betul...Senang Cepat Sedap...nih kira cam tagline me laa...kes orang yang baru nak berjinak-jinak memasak..so kalo ada yang macam me nih sila laa pakai katakunci ni yek...SCS!!! Puri kentang nih pada tekak me sesuai sangat makan dengan sambal tumis ikan bilis..lemak-lemak pedas gitu. Tapi kalo ada yang suka cicah dengan kuah kari...punnn bolehhhh...tak pun kalo nak makan camgitu aje pun boleh jugak...ikut citarasa tekak masing-masing laa ye...


Sedap dimakan bersama dengan ikan bilis...


Mesti ada yang tertanya tanya kan apa sangkut pautnyer nama resepi ngan lagu hindustan tu...[ye ke ada yang nak tau..rasanyer tak ada sape yang heran pun..kihkihkih] sebab apa, me rasa makna lagu nih cam sesuai je ngan resepi puri kentang me nih...hokay meh kita hayati makna lirik lagu ni selepas dialihkan bahasanya ** "berdebar-debar kurasa, kau buat ku gelisah, seolah-olah ku kehilangan diri sendiri [khayal], ho hatiku telah kau bawa jauh, secara curi curi senyap senyap" ** haa kalo sekali pandang memang cam tak ada apa-apa pun makna wat uols kan tapi dengan me maunyer tak terkena....meh sini me nak gtau kat uols ...**tersangatlah berdebar-debar kurasa nak membuat puri ni...kau buat ku gelisah sebab nak menguli koi yang sempoi nih, seolah-olah ku tak sedar diri asyik berkhayal dengarkan lagu hindi, hooo hatiku kau bawa jauh sebab melayang pikirkan jadik ke tak jadik, secara curi curi senyap senyap puri kentangku rentung dek lagu ni...haa kann padan muka me!!!



BINTANG :- *****5/5

Resepi hasil jelingan di MyR - Kak Fida


Bahan-bahan :-

125g kentang - rebus empuk dan lecek halus
120g tepung gandum [1 cwn rata]
1 sudu kecil garam
50ml air hangat [10 sudu besar]
minyak secukupnya untuk menggoreng secara terendam


Cara-cara :-

Kentang lecek dicampur dengan tepung dan garam digaul rata.
Tuang air hangat sikit sikit ke dlm adunan kentang dan uli hingga tak lekat di tangan. Tambah tepung jika adunan terlembik. Tutup dengan plastik atau kain lembab selama 30 min.
Doh dibahagi lapan dan dibulatkan menjadi bebola kecil.
Canai bebola doh tadi sebesar tapak tangan, buat hingga habis dan dibiarkan 10min.
Panaskan minyak didalam kuali.
Gorengkan doh yang dicanai sekeping2 dalam minyak secara terendam. Sambil dibalik balikan dan disiramkan minyak pada kedua dua belah puri.
Goreng puri hingga kecoklatan, angkat dan toskan minyaknya.
Siap untuk dihidangkan.






Comments

Fofuler post

CHOCOLATE ALMOND CLUSTER

AYAM SERAI DIRAJA

CRUNCHY CHOC CHIP COOKIES